Czym jest kredyt bankowy?
Kiedy brak środków na nieprzewidziany wydatek w budżecie, często koniecznością jest kredyt bankowy. Jakie formalności musimy spełnić? Jaka jest różnica pomiędzy pożyczką a kredytem? Oto informacje, o których powinieneś wiedzieć przed zabraniem kredytu.
Kredyt bankowy to najzwyklejsza umowa pomiędzy kredytobiorcą, czyli osobą fizyczną lub prywatną firmą, a kredytodawcą, w tym wypadku bankiem. Kredytodawca zobowiązuje się do udostępnienia określonej w umowie kwoty. Kredytobiorca zobowiązuję się do wykorzystania środków pieniężnych na zdefiniowany w umowie cel oraz zwrócić kwotę w określonym w umowie terminie, a także z góry określoną prowizją. W związku z powyższą definicją rozróżniamy kolejne cechy jakie posiada kredyt, to jest: celowość, odpłatność oraz zwrotność.
Kredyt bankowy a pożyczka
Na pierwszy rzut oka pojęcie kredytu oraz pożyczki są podobne, jednakże sprawa wygląda inaczej.
Przede wszystkim kredyt nie może udzielić osoba prywatna, może to być tylko bank. Kredyt taki jest udzielany na podstawie umowy kredytowej, która jest regulowana prawem bankowym. Taka umowa musi mieć informacje na temat terminu, opłat, prowizji oraz odsetek. Pożyczka natomiast może być udzielana przez każdego, kto posiada na to środki. Dodatkowo znaczący jest fakt, że przy kwotach poniżej 500 zł nie jest wymagana umowa w formie pisemnej.
Więcej informacji możesz zaczerpnąć tutaj: Czym więcej różni się kredyt od pożyczki?
Formalności związane z udzieleniem kredytu bankowego
Podstawową czynnością jest złożenie wniosku kredytowego. Zatem spośród wszystkich dostępnych na rynku ofert, najlepiej wybrać kilka, najbardziej nas interesujących – w czym możemy pomóc.
Wniosek powinien posiadać najistotniejsze informacje takie jakie:
- dane kontaktowe,
- liczba osób na utrzymaniu,
- wysokości miesięcznego dochodu,
- sumy opłat wynikających z prowadzenia gospodarstwa domowego,
- rodzaju zatrudnienia,
- informacje o innych zobowiązaniach, np. alimentach.
Do wniosku, w zależności od wybranego rodzaju zobowiązania, należy dołączyć dokumenty wymagane przez bank. Podstawowymi z nich będzie informacja o uzyskiwanych dochodach, dlatego warto dodać do wniosku wszelkie dostępne dokumenty takie jak kopia umowy o pracę i tym podobne.